עולם הדיגטל הופך למורכב מאוד עם הזמן ומכיל בתוכו תפקידים מרובים ותעשיות שלמות אשר מגייסות עובדים בעלי רקע וניסיון מאוד ספציפי. הכנו עבורכם מילון מושגים ראשוני בכדי לסייע בהבנת התחום
סוגי תעשיות בעולם הדיגיטל
עולם המרקטינג מכיל בתוכו מספר תעשיות ותתי תעשיות. הבולטות שבהן:
פינטק (Fintech) – טכנולוגיה פיננסית. חברות המפתחות פלטפורמות למסחר בשוק ההון, מערכות CRM תומכות, כלים ומכשירים פיננסים.
תעשיית האונליין גיימיניג, קזינו, ספורט בט (Gaming, Casino, Sport Bet) – חברות המפתחות מערכות להימורים על ספורט, משחקי קזינו, פוקר וכו’. נשענות לרוב על תהליכי אוטומציה במרקטינג שמבצעים המשווקים.
פורקס/קריפטו (Forex/Crypto) – זירות מסחר עצמאיות אשר לרוב מתבססות על תהליכי מרקטינג באוטומציה ולידים מאפליאציה ומדיה ברשת.
אדטק (AdTech) – חברות המפתחות טכנולוגיה מרקטיאלית במגוון תחומים כמו סרטוני וידאו, אופטימיזציה של קהלי יעד, פילוח דטאות ואיסוף מידע על משתמשים וכו’.
רשת משווקים (Affiliate Network) – חברות אשר מבצעות רכישה של לידים ממספר מקורות ועושת ריסייל של הלידים ללקוח הסופי.
חברות מדיה (Media companies) – חברות אשר קונות שטחי פרסום ישירות מהאתרים והפבלישרים, מייצרות לידים לתחומים מסוימים ומוכרות את הלידים תמורת רווח.
בעלי תפקידים ומקצועות נפוצים בתחום השיווק הדיגיטלי
VP Marketing – סמנכ”ל שיווק, Vice president of marketing.
CMO – מנהל מרקטינג ראשי (Chief marketing officer). לרוב מילה נרדפת לסמנכ”ל או האוטוריטה הבכירה בתחום המרקטינג בחברה.
SEO Manager – מנהל תחום הקידום האורגני בחברה.
SEM Manager – מנהל תחום הקידום הממומן בחברה.
Social Manager – מנהל בתחום הרשתות החברתיות. יכול לנהל אחת או כמה בתלוי באסטרטגיה השיווקית של הארגון.
Email Marketing Manager – אחראי על קידום מוצרי ושירותי החברה במייל.
PPC Manager – מנהל קמפיינים ממומנים.
ORM Inbound – ניהול תחום המוניטין של החברה ו/או המוצרים שלה ברשת האינטרנט.
Affiliate Manager – אחראי לרכישת לידים וביצוע אופטימיזציה של טראפיק
Media Buyer – קניין מדיה. מבצע פרסומים במקורות שונים באינטרנט ומנסה להשיג לידים באיכות גבוהה ובמחיר נמוך.
Marketing Project manager – מנהל קמפיינים בתחום המרקטינג. עלייה של אתר חדש לאויר, שירותים חדשים וכו’.
UI/UX – עיצוב אתרים. נראות וחווית משתמש.
Marketing analyst – אנליסט נתונים המומחה בתחום השיווק הדיגיטלי.
מושגים מקצועיים בתחום המרקטינג
PPC – Pay per click – שיטת תשלום עבור לידים. משלמים סכום מסוים עבור כל הקלקה.
CPA – Cost per action – שיטת תשלום עבור לידים. משלמים סכום מסוים עבור כל רכישה.
CPM – שיטת תשלום עבור לידים. משלמים לפי כמות אנשים שנחשפו לפרסום לפי 1000 חשיפות.
CPL – Cost per lead – עלות עבור קבלת ליד אחד.
Adsense – שירות פרסום של גוגל.
B2B – Business 2 Business – עסק אשר משווק לעסק אחר.
B2C – Business 2 client – עסק שמשווק ללקוחות פרטיים.
Bounce rate – אחוז המבקרים באתר שעוזבים אחרי שצופים בעמוד אחד בלבד.
CTA – Call to action – קריאה לפעולה. מסר שיווקי שמעודד את הגולש לבצע פעולה כלשהי.
CTR – ממוצע הקלקות למאה חשיפות של מודעה שיווקית.
Conversion Rate – אחוז המרה של מבקרים. אחוז המבקרים שביצעו את הפעולה שציפינו מהם לבצע כגון רכישה, השארת פרטים וכו’.
Favicon – אייקון קטן שמשמש דפדפני רשת לזהות אתר מסוים.
Google data studio – כלי אנליזה של גוגל המאפשר להוציא דוחות ופילוחים על השירותים השונים של גוגל.
Keyword – מילת מפתח בביצוע חיפוש בגוגל.
Keyword research – מחקר מילות מפתח לצורך כתיבת תוכן מותאם לSEO.
ROI – Return of investment – מתאר לרוב את החזר ההשקעה בשיווק לפי מכירות.
Meta tags – תגיות המתארות מספר אלמנטים באתר אינטרנט מסוים.
Organic search – חיפוש אורגני. איתור תוצאות חיפוש ללא קידום ממומן.
SEO – Search engine optimization – ביצוע התאמה של התכנים וחוקי הקוד באתר בכדי לקדמו בתוצאות החיפוש האורגניות בגוגל.